Hon har som fotbollsspelare får utmärkelsen Diamantbollen med motiveringen “Under året har hon fortsatt utveckla sitt spel, som redan tidigare var på högsta internationella nivå” och har dessutom blivit framröstad att vara en i världslaget två år i rad. Allt detta symboliserar världsklass.

Nilla Fischer har haft en lång karriär som fotbollsspelare och än är det inte slut. Den 34-åriga fotbollsspelaren har nu först VM i Frankrike att ta itu med och utesluter inte att få vara med i OS i Tokyo nästa sommar om bara hälsan tillåter. Möjligen kan vi ana en nedtrappning av karriären för att kunna ge familjen mer tid.

Nilla Fisher har sedan 2014 spelat i tyska Bundesliga för VFL Wolfsburg men efter vårens spel bär det av till hennes tidigare hemklubb Linköpings FC. Detta för att komma hem igen och få mer tid till hustrun Mika Fischer och den ettårige sonen Neo. Det blir tufft att vara borta en längre tid vilket VM i sommar innebär men Nilla säger: “Det finns ju Skype”. Ursprungligen kommer hon från Verum utanför Hässleholm och hon också började sin karriär som fotbollsspelare. Som ett ytterligare bevis för hennes storhet har Verums GOIF bytt namn på sin idrottsplats från Verums idrottsplats till Nillavallen.

Diamantbollen

Efter många års fotbollsspelande fick Nilla Fischer utmärkelsen Diamantbollen som bästa svenska spelare på damsidan. Tidigare under kvällen hade hon även utsetts till Årets back. Det blev med andra ord en dubbel bekräftelse på hennes storhet. Diamantbollen fick hon med motiveringen att hon hade en bärande roll vid kvalet till fotbolls-VM 2019 och hos hemmalaget Wolfsburg i Tyskland. Där är hon lagkapten och hennes spel bidrog till att laget tog sig till en Champions League-final samt vann Bundesliga. Under våren 2019 ska hon avsluta sin sejour i Wolfsburg samtidigt som förberedelserna för VM pågår för fullt, vilket enligt henne själv blir hennes sista VM.

Jämlikhet – en fråga om samarbete

Som firad idrottskvinna har hon en plattform för att driva på i jämlikhetsfrågor. Hon använde sig av den möjligheten under idrottsgalan då hon mottog Diamantbollen för att belysa de olika villkor och attityder som gäller för kvinnliga respektive manliga idrottsutövare. Hon pekade bland annat på skillnaderna i ekonomi mellan kvinnor och män och att hon som man nu hade kunnat vara ekonomiskt oberoende. Hon avslutade sitt tal med att uppmana killar och män att kämpa för jämställdheten tillsammans med kvinnorna. Hon menar att jämställdhet gynnar alla, och måste göras tillsammans för att det ska bli någon förändring.

Karriärbyte mitt i karriären

Det har inte alltid varit självklart att Nilla ska spela i försvaret. I början av fotbollskarriären spelade hon som mittfältare vilket gick utmärkt så länge det var spel i Allsvenskan och till och med i landslaget, men i Champions League räckte inte orken riktigt. Då Pia Sundhage tog över som tränare i Malmö FF ställdes Nilla inför ett ultimatum, att gå ner i försvaret och spela som mittback eller att inte spela alls. Så här med facit i hand kan vi konstatera att bytet av positionen i laget var en fullträff med tanke på alla utmärkelser som senare har tilldelats henne.

Tillbaka till Linköping

Nu bär det snart tillbaka till Sverige och den nyinköpta villan i Linköping. Det är dags att ge familjen mer tid och kanske på sikt avsluta karriären hemmavid. Nilla har skrivit på för Linköping för två och ett halvt års spelande från sommaren 2019, sedan får hon se vad som händer. Just nu händer det stora saker inom damfotbollen och det slås publikrekord runt om i Europa. Matchen Sverige – Tyskland på Friends Arena i början av april sågs av 30 000 personer. “Det är något stort som händer inom damfotbollen just nu, vi går en ljus framtid till mötes”, säger Sveriges backklippa Nilla Fischer.